Vandring med Naturens Puls

dsc_3018

Vandring med Naturens Puls

Vandring med Naturens Puls er en heldagstur. Det er et koncept, hvor vi kombinerer vandring i naturen med forskellige mindfulness metoder. Formålet med dagen er at give en maksimal afspænding til både kroppen og sindet.

Vi vandrer ca. 10 km i et varieret landskab. Her oplever vi med alle sanser  hede, klit og hav. Vi vandrer i et roligt tempo med små pauser indlagt og nyder vores medbragte frokost i naturen. Undervejs arbejder vi blandt andet med meditation. En mindre del af vandringen vil foregå i stilhed, hvor vi kun forholder os til os selv og oplevelsen ved at være i naturen. Efterfølgende vil der være lette yogaøvelser til udstrækning og afspænding af krop og sind.

Her er nogle kommentarer til turen:

Colin: “Jeg kunne virkelig mærke turen dagen efter. Det var ligesom at få hele systemet renset ud og få en super-opladning af energi.
Anemette: “Jeg tror aldrig,  jeg har følt mig så afslappet før.”
Hanne: “Jeg har fået teknik og bevidsthed til at være til stede i nuet”

Er du interesseret i at komme med på en tur, så kig her i kalenderen: Kalender

Mindfulness

At være mindful vil sige at være nærværende, opmærksom og fordybet i det man gør. En tilstand af opmærksomhed og fuld koncentration, optaget af den ene ting man er i færd med. Det er en sand kontrast til en hverdag, hvor man har gang i mange ting samtidig.

Mindful vandring kan ligesom anden meditation hjælpe én til at skabe opmærksomhed, en rolig vejrtrækning og et afspændt sind. Det er en metode, som kan hjælpe dig til afstresning i en travl hverdag og den kan praktiseres i enhver sammenhæng, hvor man går.

I Vandring med Naturens puls bruger vi også Qigong øvelser, som er et gammelt kinesisk system af helsebringende øvelser. Det er enkle øvelser, som udført med nærvær og koncentration giver kropsbevidsthed, roligt åndedræt og afspænding. Qigong øvelser laves stående og er derfor lette at tage med ud i naturen.

 

Jyllands-Posten skriver
Se artiklen her, side 18-25
Maria Meinert Christensen, journalist på Jyllands-Posen Rejser, starter sådan her:

“Forestil dig, at du er en af de vilde gæs der flyver højt på himmlen”, lige midt i den kinesiske qigong øvelse letter en flok måger med høje skrig fra klitterne. Som man står der – midt på Nymindegab Strand – og laver bevægelser, der bedst kan beskrives som brystsvømningstag mod himlen, er det faktisk ikke så svært at forestille sig ………….

“Har man mange tanker, der holder en fast i fortid eller fremtid kan opmærksomhed på vejrtrækningen bringe os tilbage til nuet”, siger Marianne Søby.
Med koncentrationen rettet mod den stærke vestenvind, der pisker mod ansigtet og suser for ørerne, er det overraskende nemt at lukke alle tankerne ude….

 

 

4 tanker om “Vandring med Naturens Puls

    1. Hej Ella tak for din interesse. Jeg har ikke planlagt nogle endagsture endnu.
      Lige nu er jeg meget optaget af at planlægge Nej til stress – naturligvis. På min Facebook side
      vil du kunne følge med i alt, hvad der rører sig. Den hedder: Vandreture ved Vestkysten. Jeg håber, at
      vi mødes en dag. Mvh Marianne

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *